Hold fast i ferielykken på jobbet

En lang, dejlig ferie er det bedste afsæt til at tage hverdagens travlhed med ro. Det kræver blot, at du er parat til at være til stede i alt, hvad du gør – og sætter dig i førersædet på dit eget liv frem for at køre derudaf med en automatpilot bag rattet.

Lige som når du er på ferie og åbner sanserne for, hvad der sker i øjeblikket – og inhalerer alt, hvad der sker – lige nu. Prøv at klappe højt, så kommer alle dine sanser tilbage til NU. Du kender det også fra, at du går ud i bølgerne, som føles kolde – du kan ikke tænke på andet end kulden. Eller når du nyder udsigten ud over havet med et glas kølig hvidvin i glasset – og bare er. Præcis dén evne kan du tage med dig tilbage på jobbet.

1. Er du til møde under bruseren?
Læg mærke til, hvor dine tanker er, når du står under bruseren og vasker hår. Vasker du hår eller er du allerede taget ind på jobbet i tankerne og i gang med dagens første møde? Træk din bevidsthed tilbage til, at du mærker fingrenes bevægelser i håret, mærker vandet på din krop. Hver gang din bevidsthed prøver at tage af sted på job, før du faktisk er taget afsted, så luk øjnene et øjeblik og mærk, hvor du er: Under bruseren.

Godt gået – du er mere vågen i dit liv, som det udfolder sig her og nu. I stedet for hele tiden at være til stede i det næste nu!

2. Kunsten at drikke en kop kaffe
Lav dig en kop kaffe – og forkæl evt dig selv med en ekstra god én af slagsen. Gå på opdagelse i, hvordan dufter kaffen egentlig? Hvordan ser kaffen ud, når du kigger ned i koppen? Først derefter tager du den første slurk og luk gerne øjnene et øjeblik for at smage efter om du kan opdage nye smagsnoter fra kaffebønnen. Prøv at drikke kaffen alene frem for, mens du taler med andre samtidig. For det fjerner din opmærksomhed fra oplevelsen. Følg kaffen ned i kroppen. Hvordan føles kroppen, mens du drikker din kop kaffe – og lige bagefter? Oplevede du kaffen anderledes end ellers? Skift kaffe ud med te eller din frokost.

Tillykke – du har trænet din opmærksomhedsmuskel og har vækket dine sanser – lige som du har gjort det på ferien!

3. Mærk hvor du er henne – bag skrivebordet
Når du lander efter ferien, kan det virke voldsomt pludselig at skulle sidde ned/stå op bag et skrivebord i mange timer, når du er vant til at kunne skifte position, som du har lyst til på ferien. Sæt dig på stolen og mærk fødderne på gulvet. Bagdelens vægt på sædet og læg mærke til lydene omkring dig. Det er en invitation til at åbne sanserne – lige som du går rundt som turist i en ny storby. Du skal ikke sætte etiketter på om det du oplever lyder godt/dårligt. Hurra – du tuner opmærksomheden ind på du nu er et andet sted end i bilen, på cyklen eller hjemme på terrassen. Du er til stede her og nu.

Tip: Kør en anden vej til eller fra job – det vækker også dine sanser og måske ser du en ny café, som du har lyst til at prøve en dag.

4. Del ud af din ferieglæde – neuro wi-fi
Intet smitter mere end at gøre andre glade. Lav en ekstra kop kaffe til en kollega. Hold døren for én. Sig oprigtig tak for hjælpen eller giv en anden den største gave af alt: Din oprigtige 100% opmærksomhed og nærvær.

Gevinst: Du smitter andre med dit overskud – og det spreder sig som ringe i vandet. Ren neuro wi-fi.

6 numre af magasinet IN og en lækker Gweneth Cross shopper fra Day Birger Et Mikkelsen

Vil du opdateres på mode og make-up, inspireres til nye oplevelser og møde nutidens stærkeste power-kvinder? Få det hele med 6 numre af magasinet IN – og få samtidig en Gweneth Cross shopper fra Day Birger Et Mikkelsen for KUN:

348 kr.

(Tilbuddet har en samlet værdi af 800,70kr.)

Bestil 6 numre + shopper

Du får masser af fordele som abonnent

Rabat
i allershop.dk

Leveret direkte
hjem til dig

pling
til kun 39 kr. 30 blade på ipad